STRATEGIE

Strategie-goeroe Michael Porter wees ons onlangs op het feit dat Nederlandse bedrijven geen strategie hebben. Ondernemers apen elkaar na en hebben geen onderscheidend vermogen. Alle aanbod is volledig vergelijkbaar en klanten hebben weinig te kiezen. Slechts de hardnekkige ambitie om “groot” te worden, drijft ondernemers en dit is nu hèt misverstand op het gebied van strategie.
Veel ondernemers zien het bovenstaande scenario als onontkoombaar, maar het weinig onderscheidende vermogen van bedrijven biedt ook mogelijkheden voor degenen die wèl keuzes durven te maken. Dat vergt lef, creativiteit en consequent naar de visie handelen, maar het loont de moeite.
Denkt u als ondernemer wel eens na over hoe uw bedrijf er over vijf jaar uitziet? Neemt u af en toe afstand van uw dagelijkse bedrijfsvoering? Zijn uw doelstellingen helder? En zijn uw medewerkers daarvan op de hoogte? Wellicht een eerste stap naar het verkoop klaar maken van uw bedrijf.
Waardenburg heeft verstand van succesvolle bedrijfsvoering.
Met een stapsgewijze aanpak ondersteun ik ondernemers hun strategische opties op een heldere manier in hun hoofd te krijgen en te structureren, waardoor ze optimaal hun doelstellingen kunnen bepalen en realiseren. Samen stippelen we een eigen parcours uit. 
De essentie van mijn strategisch denken: je hoéft niet te concurreren om de beste te worden!’